Klub Absolwentów UWłączymy, inspirujemy i angażujemy

Festiwal Konkurs Pokaz

Konkurs biletowy – „Po Nitce Do Kłębka”, „Tajemnica” i „Yamato”

18 listopada 2017
Internetowy konkurs Klubu Absolwentów UW oraz 11. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego „Pięć Smaków” promuje trzy filmy fabularne na festiwalu  „Po Nitce Do Kłębka”, „Tajemnica” i „Yamato”.
11. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków odbywa  w Warszawie w dniach 15-22 listopada 2017. Wrocławska replika festiwalu odbywa się równolegle, w dniach 17-23 listopada.
 
Mamy do rozlosowania trzy pojedyncze zaproszenia na seanse: 
 
PO NITCE DO KŁĘBKA
18 lis 2017, godz. 18:00,  Kinoteka 4
 
Japonia 2017, 127’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Naoko Ogigami
scenariusz: Naoko Ogigami
zdjęcia: Kozo Shibasaki
montaż: Shinichi Fujima
muzyka: Naoko Eto
obsada: Rinka Kakihara, Toma Ikuta, Kenta Kiritani, Mimura, Eiko Koike, Mugi Kadowaki, Shuji Kashiwabara, Kaito Komie, Lily, Misako Tanaka
producent: Yutaka Ishikawa, Julie K. Fujishima, Hajime Inoue, Michinori Mizuno, Shiro Oiwake
produkcja: Suurkiitos, Close-Knit Film Partners
 
NAGRODY I FESTIWALE
Berlin IFF 2017 – Teddy Jury Award; The Tel Aviv International LGBT FF 2017 – Jury Prize; Helsinki IFF 2017; London FF 2017
 
OPIS FILMU
Jedna z bohaterek retrospektywy „Kino japońskich reżyserek” na 9. Pięciu Smakach, której „Okulary” i „Kot do wynajęcia” szturmem podbiły serca publiczności, powraca ze słodkogorzką historią o rodzinie budowanej na nowo. Rezolutna jedenastoletnia Tomo, zaniedbywana przez wiecznie nieobecną mamę, dorasta znacznie szybciej niż rówieśnicy z klasy. Kiedy po raz kolejny zostaje sama na zbyt długo, znajduje schronienie u pracującego w księgarni wujka i mieszkającej z nim Rinko, jego transpłciowej partnerki – pielęgniarki, która otacza dziewczynkę serdeczną opieką. 
Ogigami z delikatnością i wyczuciem porusza temat trudny dla japońskiego społeczeństwa, jednak jej film jest nie tyle społecznym dramatem, co baśniową, pełną uroku opowieścią o budowaniu więzi, sztuce okazywania troski i wytrwałym pokonywaniu przeciwności. Reżyserka w charakterystyczny dla siebie sposób opowiada swoją historię między słowami, poprzez detale, małe gesty, zwyczajne czynności, takie jak przygotowywanie bento, pudełek z śniadaniem – w czym Rinko jest prawdziwą mistrzynią. W jej roli wystąpił jeden z szalenie popularnych japońskich celebrytów, filmowy i serialowy aktor Toma Ikuta. 
 
Naoko Ogigami będzie gościem 11. Pięciu Smaków. Rozmowa z reżyserką w cyklu Bliskie Spotkania odbędzie się w sobotę 18.11 o 20:10, po seansie filmu „Po nitce do kłębka” w Kinotece.
DO PRZECZYTANIA: WYWIAD Z NAOKO OGIGAMI – link
 
NAOKO OGIGAMI
Urodzona w 1972 roku w prefekturze Chiba, w 1994 wyjechała do Stanów Zjednoczonych, gdzie studiowała reżyserię na Uniwersytecie Południowej Kalifornii. Jej słodko-melancholijne filmy o charakterystycznym wizualnym stylu cieszą się ogromną popularnością wśród widzów i często pojawiają się na międzynarodowych festiwalach. 
 
Filmografia:
1999 Ayako (short)
2003 Barber Yoshino / Yoshino’s Barber Shop
2004 Koi wa go-shichi-go! / Love Is Five, Seven, Five!
2005 Kamome shokudo / Kamome Diner
2007 Okulary / Megane / Glasses
2010 Toiretto / Toilet
2012 Kot do wynajęcia / Rentaneko / Rent-a-Cat
2017 Po nitce do kłębka / Karera ga honki de amu toki wa / Close Knit
TAJEMNICA
18 listopada 2017, godz. 11:00, Muranów
 
Hongkong 1979, 90’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Ann Hui
scenariusz: Joyce Chan
zdjęcia: David Chung
montaż: Yu Chan-fung
muzyka: Lam Man-yee
obsada: Sylvia Chang, Angie Chiu, Norman Tsui Sui-keung, George Lam, Kenneth Tsang
producent: Wu Sau-yee, Audrey Li
produkcja: Unique
 
OPIS FILMU
Kinowy debiut Ann Hui to historia inspirowana morderstwem, które wstrząsnęło ówczesnym Hongkongiem. Prowadząca dochodzenie Lin (Sylvia Chang) szybko przekonuje się, że sprzeczne zeznania i wielorakie tropy nie przyniosą prostego rozwiązania zagadki. Zamiast tego tajemnicza zbrodnia prowadzi ją do świata chińskich obrzędów i wiary w zabłąkane duchy. W warstwie formalnej to zderzenie tradycji i nowoczesności brytyjskiej kolonii podkreśla wieloperspektywiczna narracja – budująca niejednoznaczną i wielopłaszczyznową rzeczywistość. Hongkong przepełnia tu atmosfera tajemnicy i napięcia, powleczone mgłą miasto jest pełne sekretnych zaułków, a bohaterowie nie mogą uwolnić się od opresyjnych wspomnień.
„Tajemnica” to doskonały przykład na to, jak do opowiadania lokalnych historii nowofalowi filmowcy hongkońscy wykorzystywali hollywoodzkie kino gatunkowe i autorskie podejście twórców europejskich. Wielość wpływów zauważalna jest też w starannie dopracowanej warstwie wizualnej filmu, w której kolor czerwony nawiązuje tak do tradycyjnej chińskiej symboliki, jak i operowania kolorem w klasycznych hollywoodzkich filmach.
Odrestaurowana wersja „Tajemnicy” powstała w oparciu o internegatyw filmu, podarowany Hongkońskiemu Archiwum Filmowemu (Hong Kong Film Archive) przez firmę Hong Kong Film Services. Rekonstrukcja cyfrowa została przeprowadzona przez węgierskie studio Magyar Nemzeti, po uprzednim zeskanowaniu internegatywu w technologii 2K w 2015 roku.
Ponieważ w materiale źródłowym brakowało napisów początkowych i końcowych, zostały one pozyskane z taśm VHS i Betacam SP oraz dostosowane do formatu rekonstruowanego obrazu. Odrestaurowana kopia jest wierna pierwotnej wersji filmu nie tylko w zakresie kolorystyki i jakości dźwięku, ale również nagranego materiału. Jest dłuższa o około pięć minut w porównaniu do 85-minutowej wersji filmu, która funkcjonowała w obiegu w ostatnich latach.
 
DO PRZECZYTANIA: WYWIAD O CYFROWEJ REKONSTRUKCJI FILMÓW – link
 
DO PRZECZYTANIA: ESEJ GINY MARCHETTI O KINIE ANN HUI – link
Emilia Skiba
 
ANN HUI
Urodzona w 1947 roku w Mandżurii. Absolwentka University of Hong Kong i London Film School. Reżyserka, scenarzystka, producentka, aktorka. Jedna z czołowych postaci hongkońskiej nowej fali. Zdobyła uznanie jako autorka filmów poruszających kontrowersyjne społeczne tematy, m.in. w swojej „Trylogii wietnamskiej”.
 
Filmografia:
1979 Tajemnica / Fung gip / The Secret
1982 Boat People. Uchodźcy z Wietnamu / Tau ban no hoi / Boat People
1990 Ke tu qui hen / Song of the Exile
1995 Letni śnieg / Nu ren si shi / Summer Show
1999 Qian yan wan yu / Ordinary Heroes
2008 Tacy jesteśmy / Tin Shui Wai dik yat yu ye / The Way We Are 
2009 Noc i mgła / Tin Shui Wai dik ye yu mo / Night and Fog 
2011 Proste życie / Tao jie / A Simple Life
2014 Złoty wiek / Huang jin shi dai / The Golden Era
2017 Nadejdzie nasz czas / Ming yue ju shi you / Our Time Will Come
 
DODATKOWA PROJEKCJA
22 listopada 2017, godz. 17:00, Muranów
YAMATO (KALIFORNIA)
18 listopada 2017, godz. 20:45, Kinoteka 3
 
Japonia 2016, 119’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Daisuke Miyazaki
scenariusz: Daisuke Miyazaki
zdjęcia: Akiko Ashizawa
montaż: Ryoma Hirata
muzyka: Cherry Brown, Yasuhiro Morinaga
obsada: Nina Endo, Hanae Kan, Reiko Kataoka, Mayumi Kato, Shuya Nishiji
producent: Kotaro Date
produkcja: Deep End Pictures
 
NAGRODY I FESTIWALE
Festival du Nouveau Cinema 2016; Osaka Asian FF 2017; Nippon Connection 2017
 
OPIS FILMU
Zbuntowana dziewczyna, hip-hop i japońskie miasto w cieniu amerykańskiej bazy wojskowej. Sakura marzy o zostaniu raperką, choć jej twórcze próby nie od razu spotykają się z przychylnością środowiska. Tymczasem w jej domu pojawia się Rei, wychowana w San Francisco córka nowego partnera matki Sakury, która chce spędzić u nich japońskie wakacje. 
Minimalistyczna, zrealizowana z lekkością historia to opowieść o dążeniu do autonomii i własnego głosu. Miyazaki z powagą i wrażliwością mówi o nastoletnim buncie, wpisując go w szerszą narrację na temat tożsamości i kondycji współczesnej Japonii: kraju nadal żyjącego w aurze ekonomicznego sukcesu, który dawno już należy do przeszłości. Eklektyczna ścieżka dźwiękowa, w której muzyka z anime przeplata się z rockiem i hip-hopem to jeden z wielu tropów, które wybrzmiewają jako ironiczny kometarz na temat domniemanej odrębności i jednolitości kultury kraju. 
Reżyser ostro ocenia kulturalny i polityczny marazm japońskiego społeczeństwa, jego bohaterka urzeka jednak niezależnością i trzeźwym spojrzeniem na rzeczywistość. Ma delikatny głos, ale słychać ją wyraźnie: w swojej milczącej determinacji przypomina bohaterki Hou Hsiao-hsiena z filmów „Córka Nilu” czy „Millenium Mambo”. 
 
DAISUKE MIYAZAKI
Urodzony w 1980 w Yokohamie, studiował na Uniwersytecie Waseda. Pracował jako asystent produkcji i asystent reżysera między innymi przy filmach Leosa Caraxa i Kiyoshiego Kurosawy. Pisał także scenariusze. Jego debiutancka fabuła, „End of the Night” cieszyła się dużym uznaniem publiczności i krytyki. W 2015 r. brał udział w programie Berlinale Talents.
Filmografia:
2011 Yoru ga owaru basho / End of the Night 
2015 Five to Nine (fragment)
2016 Yamato (Kalifornia) / Yamato (California)
 
DODATKOWA PROJEKCJA
19 listopada 2017, godz. 15:15, Kinoteka 2

PYTANIE KONKURSOWE dla „Po Nitce Do Kłębka”:

Proszę podać tytuły innych filmów Naoko Ogigami, prezentowanych na Festiwalu Filmowego „Pięć Smaków”?
 

PYTANIE KONKURSOWE dla „Tajemnica”:

Jakie kwestie dominują w filmografii Ann Hui?
 

PYTANIE KONKURSOWE dla „Yamato”:

Z jakim znanym reżyserem francuskim współpracował Miyazaki?
 
Na odpowiedzi oczekujemy pod adresem: konkursy.klubu@uw.edu.pl do piątku 17 listopada do godz. 16.00 (z tytułem filmu: „Po Nitce Do Kłębka” lub „Tajemnica” lub „Yamato”). Prosimy o umieszczenie w odpowiedzi numeru swojego telefonu komórkowego.
 
Laureaci zostaną poinformowani o wygranej w SMS. 
 
Więcej informacji o pokazach 18 listopada w ramach 11. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego „Pięć Smaków” do znalezienia tutaj.

Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?